Cea mai grea parte pentru mine atunci când începeam lucrul la un nou
proiect, fie că era vorba de un blog sau de un site, a fost dintodeauna
aranjarea siteului în pagină. Sau mai bine zis modul în care e necesar
să îţi structurezi siteul aşa încât utilizatorul să aibă habar despre
ce e vorba, cum poate naviga mai uşor, ce găseşte mai important pe site
etc.
În 99% din cazuri regula după care mă ghidez e K.I.S.S. – Keep It
Simple Stupid. Un design nu trebuie să fie niciodată prea încărcat. E
necesar ca vizitatorii să găsească întodeauna ceea ce caută. Mai mult
decât atât, oferă-le posibilitatea de a ajunge cu cea mai mare uşurinţă
la produsele pe care le oferi, sau la bonusuri. Pentru că până la urmă
scopul principal e să câştigi bani din site.
Aşadar, pentru o aranjare mai bună a siteului trebuie să ai în vedere următoarele lucruri:
1. Macheta siteului (sau planul general)
Un prieten mi-a spus odată aşa: „Un design bun înseamnă să creezi
ceva simplu şi uşor de folosit pentru oameni”. Aşa cum cei ce
construiesc maşini sau case au anumite convenţii, la fel şi când vine
vorba de structura generală a siteului există aşa ceva.
Lista de lucruri pe care un site ar trebui să le conţină este:
Headerul – sau partea de sus a siteului
Include de obicei meniul de navigare, linkuri către cele mai importante pagini, formularul de căutare şi un banner adecvat.
Footerul – sau partea de jos a siteului
Aici se pune de obicei un copyright, linkuri către cele mai
importante pagini de asemenea şi poate chiar ultimele comentarii,
articole.
Sidebarul – sau coloana aceea cu meniuri
Dacă siteul conţine o autentificare, atunci se pune formularul de
autentificare, de abonare la newsletter, chiar ultimele articole,
comentarii, cele mai citite articole etc.
De obicei nu contează dacă sidebarul este situat în partea stângă
sau dreaptă, însă specialiştii spun că cea mai bună poziţionare este în
partea dreaptă. S-a constatat că ochiul utilizatorului atunci când
vizitează un site merge din partea stângă sus şi continuă de la stânga
la dreapta în jos. Aşadar, dacă vrei ca informaţia pe care o oferi în
articole să fie prima văzută de vizitator, atunci pune sidebarul în
dreapta.
În toate aceste trei părţi ale siteului este necesar să pui
informaţia pe care doreşti ca vizitatorul să o vadă pe fiecare pagină
şi care i-ar capta atenţia pentru a-ţi cumpăra produsul, sau pentru a
înţelege mai bine ce se întâmplă pe site.
Conţinutul – în cele din urmă, unul din factorii decisivi.
Dacă ai un site cu articole, atunci acestea vor trebui structurate
pe categorii. Poţi să oferi posibilitatea vizitatorilor de a comenta.
Asta va creşte interactivitatea siteului şi va stârni la discuţie.
O tehnică importantă pe care toţi ar trebui să o folosească este
punerea informaţiilor importante „above the fold”. Conceptul „Above the
fold” înseamnă inserarea conţinutului cel mai important în partea de
sus a siteului, ce se vede fără ca utilizatorul să fie nevoit a da
scroll. Mai ales dacă ai un site pe care ai pus reclame şi vrei să
câştigi bani din ele. Am scris despre asta în articolul despre Google
Adsense.
2. Culorile
Alegerea culorilor potrivite pentru un site nu e muncă uşoară. Asta dacă nu ai deja logo-ul companiei după care să te ghidezi.
Există o anumită psihologie a culorilor. Aşa cum roşul te face să te
gândeşti la ceva cald, sau albastrul te face să te gândeşti la ceva
rece, diferite culori înseamnă diferite emoţii. Şi ştim cu toţii că
oamenii se lasă influenţaţi de emoţii atunci când iau o decizie (fie ea
şi accesarea sau nu a unei anume pagini).
Pentru o alegere mai potrivită a culorilor siteului, poţi folosi aplicaţia oferită de Adobe, Adobe Kuler.
3. Scrisul
Un alt lucru important pe siteul tău este tipul de font pe care îl
foloseşti. Deşi sunt foarte multe tipuri de fonturi pe care le ai la
dispoziţie, doar câteva din ele sunt recomandate pentru a fi folosite
în web design. Mie personal îmi place să folosesc Verdana, Arial şi
Tahoma. În ordinea asta.
Mărimea fontului este de asemenea foarte importantă. Desigur, cu cât
e mai mare, cu atât e mai uşor de citit. Însă nu întodeauna merge
foarte bine cu designul. Dacă e prea mare, atunci rişti să strici tot
farmecul siteului.
4. Accesibilitate şi usabilitate
E foarte important ca siteul tău să se vadă bine în cele mai
populare browsere (Firefox, Internet Explorer, Opera şi Safari). Dacă
respecţi celelalte trei puncte enumerate mai sus, e foarte posibil ca
siteul tău să fie şi accesibil şi uşor de folosit.
Un alt lucru de luat în vedere e folosirea unui număr minim de
linkuri pentru navigare. Cu cât mai multe linkuri ai cu atât e mai greu
pentru vizitatori de a ajunge la informaţia principală pe care o
oferi.
Cam atât pentru azi.
Până data viitoare, toate cele bune!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)